Panel LEMologiczny

Data: Sobota - 20 lipca | godz. 18:00 - 20:00
Miejsce: Sala Wykładowa | Szkoła Podstawowa nr 3 w Gostyniu

Nowe twarze prozy Stanisława Lema

Stwierdzenie mówiące o tym, że Stanisław Lem to najważniejszy polski twórca literatury science fiction słyszał chyba każdy zainteresowany tym gatunkiem. Lem pojawiał się również w wielu wersjach kanonu lekturowego w szkołach, jest też jednym z najczęściej tłumaczonych polskich pisarzy. Umarł w 2006 roku, prawie dwadzieścia lat temu, a dyskusja wokół jego dzieł nawet nie zbliża się do końca, a na dodatek, wokół jego dzieł pojawia się coraz więcej dodatków, takich jak gry komputerowe czy tematyczne ubrania. Podczas tegorocznego Panelu chcielibyśmy przyjrzeć się odbiciom Lema we współczesności, a dokładnie: różnym twarzom jego twórczości obecnym w dziełach młodszych pisarzy.

Czy Dukaj to naprawdę nowy Lem? Czy jego Katedra może być naszą obecną wersją klasycznego już Solaris? Czy stawianie Dukaja w wiecznym cieniu Lema ma swoje uzasadnienie?
Kosik, Podlewski, Mikołajczyk i Pawlak, czy stwierdzenie, że można być Polskim twórcą bez Lema ma jakikolwiek sens?
Ziemkiewicz, Ziemiański, Inglot i dziadersi Babis – czy wady Lema dalej pokutują we współczesnej prozie?
Gdzie jeszcze możemy szukać nawiązań i kontekstów do prozy ojca polskiej fantastyki naukowej?

Uwaga! Głównym celem naszego spotkania ma być rozmowa z zainteresowanymi odbiorcami. Planujemy poprzedzić ją małym wstępem wyjaśniającym nasz punkt widzenia, ale jednak bardziej będzie nam zależało na dyskusji z Wami. Może ktoś z Was widzi to zupełnie inaczej i się z nami nie zgadza? Super! Zapraszamy!

Prowadząca – Weronika Nawrocka – Polonistka, anglistka, literaturoznawczyni. Publikuje swoje teksty w takich czasopismach jak „KSIĄŻKI. Magazyn literacki”, „Pro Libris. Lubuskie Pismo Literacko-Kulturalne”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”. Tworzy literacko-kulturalny profil na bookstagramie, nagrywa podkasty oraz organizuje wykłady popularnonaukowe. Jej zainteresowania skupiają się głównie wokół prozy science fiction I literatury pięknej. Pisze również o przedstawieniu mitologicznych kobiet w ich współczesnych adaptacjach literackich.